Saturday, June 22, 2013

Berita EMAS: Mengenai Kejatuhan Emas/Perak di Pasaran Dunia


Anda sedang membaca mesej ini dan ia adalah hari yang PALING HEBAT untuk anda!


Walaupun negara kita terjejas oleh jerebu dari Indonesia, namun bagi Emas & Perak juga mengalami harga yang terjejas teruk apabila Rizab Persekutuan (US Federal Reserve) 
telah mengumumkan menamatkan pengembangan kewangan yang dikenali sebagai pelonggaran kuantitatif (quantitative easing / QE).


Emas &Perak kini berada pada paras yang paling lemah dalam masa 3 1/2 tahun ini, selepas logam berharga tersebut harganya pernah jatuh ke tahap yang paling rendah sejak tahun 2010. Bukan hanya logam berharga dalam kelas aset yang terlibat, namun ia adalah saham Asia yang kini menuju kejatuhan yang terbesar 2-hari penurunan sejak Ogos 2011.

Walaupun harga Emas & Perak kini telah mencecah rekod rendah dalam tahun ini, terdapat 5 perkara utama yang ingin maklumkan kepada pembaca saya:


1) JP Morgan telah memindahkan 90% daripada pegangan mereka kepada seseorang dalam 2 bulan lepas. Oleh mana-mana definisi biasa logam fizikal masih dalam pasaran bull marketyang kuat. Permintaan untuk Emas & Perak oleh bank-bank pusat dan dana kekayaan negara telah meningkat. Seperti yang diketahui peti besi simpanan emas terbesar di dunia kita ketahui semakin mengurang!


2) Permintaan untuk Syiling & Perhiasan melonjak sejak Emas & Perak melanda pasaran sengit pada bulan April. Permintaan daripada pembeli pelabur Global oleh pelabur secara purata dan mereka penyimpan terus menunggu pada tahap yang paling tinggi. Malah, pada SilverMalaysia.com, juga menghadapi tempoh masa yang lama untuk menerima berbilion-bilion fizikal kita dari mints!


3) Perhatian bahawa purata kos perlombongan emas bertapis adalah $ 1,250 / oz dan kos perlombongan purata perak bertapis adalah $ 22/oz. Seperti yang saya menulis kepada anda pada pukul 9.30 pagi pada 21 Jun, harga emas adalah $ 1,270 / oz manakala harga perak $ 19/oz yang bermaksud harga perak sudah di bawah kos perlombongan purata. Apa yang baik adalah $ 16/oz jika kita tidak boleh mendapat apa-apa perak fizikal?



4) Ia mungkin kelihatan bahawa Dolar AS adalah cukup kuat sekarang, namun mari kita berfikir sejenak mengenainya. Berbanding dengan apa? Euro atau Yen?
Dolar Amerika Syarikat kini lebih kuat hanya kerana kelemahan yang didorong oleh mereka yang menggubal dasar-dasar Euro & Yen. Jika benar Dolar AS sememangnya menjadi semakin kuat, maka atas dasar apa ? Mari kita kini berfikir, mengapa China dan bank-bank pusat di seluruh dunia sehingga kini masih menjual lambakan Bon-Bon Perbendaharaan AS dan sebaliknya MEMBELI LEBIH BANYAK EMAS ?



5) Laporan daripada US Federal Reserve menggambar situasi akan kembali cerah dan mencadangkan bahawa mereka akan dapat menamatkan QE. Suka atau tidak, ini adalah satu gangguan yang sangat berjaya kerana tidak akan ada akhir untuk QE. Sistem ini telah direka dengan cara itu!


Jonathan Quek bersama penulis semasa di NAC 2013
 Jadi panggilan pada masa ini adalah mudah ... Jika anda telah membaca 'Mengapa Emas? Mengapa Perak? Mengapa Sekarang? ' (Why Gold? Why Silver? Why Now?)  atau menghadiri mana-mana seminar saya, anda tidak berada di belakang kebanyakan orang, anda berada di hadapan mereka. Bersedia untuk membeli Emas & Perak pada harga yang MURAH!







Sumber ini telah diolah bahasa dan maklumat diambil daripada




Jonathan Quek

Pengasas  SilverMalaysia.com



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...