Tuesday, June 18, 2013

Permainan Keluarga Paling MAHAL DIDUNIA !!!

Bismillah,

Masih ingat lagikah anda permainan semasa kanak-kanak, anda dan bersama ahli keluarga atau pun rakan-rakan anda melakukan transaksi dalam pembelian dan penjual hartanah/awam serta mengelak daripada dikenakan penalti ? Permainan MONOPOLY.

Set mainan biasa


Namun, permainan yang dikenali diseluruh dunia telah menempah SEJARAH dimana Versi emas 18-Karat daripada Parker Brothers permainan papan yang terkenal telah dipamerkan di Muzium Kewangan Amerika. Emas dan permata-diselaputi Monopoli dianggarkan bernilai kira-kira USD 2 juta (RM 6.3 juta)

Set Emas






  
Set dadu sahaja bernilai USD 10,000 (RM 31 ribu) dengan 42 berlian penuh dipotong untuk titik nombor. Semua ciri-ciri yang membuat papan permainan juga terletak di dalam permata, dengan beberapa 165 batu permata.
Pada tahun 1988, apabila seorang tukang pembuat perhiasan dari San Francisco, Sidney Mobell mendengar tentang kejohanan Monopoli berlaku di London. Beliau menyeru Parker Brothers (kini sebahagian daripada Hasbro Inc) memohon kebenaran untuk memulakan projek permainan emas yang popular iaitu MONOPLOY, selama setahun.


Sidney Mobell
Kos pembuatan adalah diantara USD 360/auns (RM 1,100) dan USD 460/auns (RM 1,500) dan apabila Mobell memulakan kerjanya pada set permainan, harga emas kini telah mencecah pada USD 1,300/auns (RM 4,100) . (Sila rujuk pada akhir artikel ini untuk mengetahui apa itu Auns)

 Mobell, 84, adalah seorang tukang emas yang berkaliber, seperti pertukangannya daripada yo-yo yang diselaputi berlian serta tin sardin pepejal emas, telefon bimbit dan banyak lagi. Mobell juga telah membuat backgammon Bejeweled, dominos dan set catur daripada Emas serta permata mewah.Lembaga Monopoli telah mepamerkan seni pertukangan Mobell di Muzium Kewangan Amerika, pinjaman daripada Akademi Smithsonian. Ia adalah salah satu daripada 19 kerja-kerja pertukangan yang disumbangkan oleh Mobell pada Januari 2003 sebagai penghormatan kepada isterinya yg telah meninggal dunia. 



Permainan MONOPOLY yang dibuat daripada EMAS dan BERLIAN

 - Diolah dan ditambah semula ke Bahasa Melayu dari Majalah Blog Wall Steet Journal (
http://blogs.wsj.com/metropolis/2010/10/13/a-monopoly-board-thats-too-rich-for-boardwalk/)


Maklumat tambahan:

Auns (singkatan: oz) ialah nama untuk unit jisim dalam sebilangan sistem yang berbeza, termasuk berbagai-bagai sistem jisim yang merupakan sebahagian sistem unit Inggeris, unit imperial, dan unit kebiasaan Amerika Syarikat. Saiznya berbeza-beza dari satu sistem ke sistem yang lain. Auns yang paling biasa digunakan pada hari ini ialah auns avoirdupois antarabangsa dan auns troy antarabangsa.

Satu auns troy (singkatan: t oz) adalah tepat sama dengan 480 grain. Terdapat 12 auns troy dalam satu paun. Oleh itu, satu auns troy antarabangsa adalah sama dengan kira-kira 31.103 476 gram.
Pada hari ini, auns troy hanya digunakan untuk menyatakan jisim logam berharga seperti emas, platinum, atau perak.
Bagi ukuran sejarah emas:
  • satu auns halus (bahasa Inggeris: fine ounce) ialah satu auns troy 99.5% ("995") emas tulen
  • satu auns piawai (bahasa Inggeris: standard ounce) ialah satu auns troy emas 22 karat, 91.66% tulen (11 "auns halus" tambah satu auns bahan aloi).
Sumber daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Auns

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...